1. יש לצחצח נכון את השיניים פעמיים ביום, ובעיקר לפני השינה, עם מברשת רכה עד בינונית.
2. מומלץ להשתמש בחוט דנטאלי או כלי עזר אחר כדי לנקות את הרווחים שבין השיניים.
3. יש להקפיד על הרגלי תזונה נכונים, ובעיקר להימנע מהשארת דברי מתיקה, כמו טופי וסוכריות, בפה לאורך זמן רב. אכלו מתוק בעיקר אחרי ארוחות והקפידו לצחצח שיניים מיד לאחר האוכל.
4. הימנעו מעישון – לעישון השפעה שלילית מאוד על החניכיים, הוא מגביר את הסיכוי לדלקת ומפחית את הסיכוי לריפוי לאחר ניתוחים או השתלות שיניים ועצם.
5. הימנעו משתייה מוגזמת של משקאות ממותקים כמו קולה, ומאכילה מוגזמת של לימון ומזון חמוץ. דברי מזון אלה עלולים להמיס את השכבה החיצונית של השן ואפילו לגרום להתקצרות השיניים הקדמיות ולפגיעה באסתטיות השיניים.
6. הימנעו משימוש בשיניים לפיצוח אגוזים ולחיתוך או שבירה של דברים קשים, במיוחד אם יש כתרים בפה.
7. היגמלו מהרגלים כמו קציצת ציפורניים או החזקת עט בפה, שיכולים לפגוע מאוד בשיניים הקדמיות.

טיפים לשמירת בריאות החניכיים והשיניים לכלל האוכלוסייה

1. בעת הריון מומלץ שלא לבצע צילומי רנטגן. לכן, בשלב תכנון ההריון מומלץ להגיע לבדיקה כללית בה הרופא יבצע צילומים לאבחון מצב הפה ולטיפול במקרה הצורך.
2. בעת הריון עולה הסיכון לדלקות חניכיים כתוצאה משינויים הורמונאליים. לכן מומלץ להגיע לטיפול אצל שיננית כל 3-4 חודשים. דלקות חניכיים לא מטופלות יכולות לגרום לנזק לאם ולעובר.
3. כאבי שיניים חריפים בסוף ההריון עלולים לגרום לצירים וללידה מוקדמת. על כן, חשוב להגיע לבדיקת רופא שיניים בשלב תכנון ההריון או בתחילתו.
4. אין כל מניעה לבצע טיפולי שיניים במהלך ההריון. זריקות ההרדמה המקומיות אינן גורמות כל נזק לעובר.
5. הקפדה על תזונה נכונה במהלך ההריון מומלצת לשמירה על בריאותך הכללית, והמעטה באכילת דברי מתיקה ושתיית משקאות מתוקים וחמוצים תסייע לך לשמור על השיניים בפרט.
6. נשים הסובלות מהקאות במהלך ההריון צריכות להקפיד לשטוף את הפה היטב במים או בתמיסה בעלת ריכוז פלואוריד גבוה, ורק לאחר מכן לצחצח את השיניים. כך נשטפת כל החומצה מהפה והיא לא תוחדר לשן בעת הצחצוח.

טיפים ברפואת שיניים לנשים בהריון

1. יש להקפיד על ביצוע ביקורות תקופתיות לילדים ולבני נוער כל חצי שנה.
2. מומלץ לבצע בדיקת אורתודנט בגיל 12.
3. הימנעו מהחדרת אביזרים מתכתיים בלשון או בשפה.
4. במקרה של שבירת שן קדמית יש להגיע מיד לטיפול אצל רופא השיניים. דחיית הטיפול עלולה להגדיל את הנזק.
5. במקרה של נפילת שן קבועה כתוצאה ממכה יש לשמור את השן בכוס חלב ולהגיע מיד לטיפול אצל רופא השיניים.
6. יש להימנע מעישון ומשתיית אלכוהול, שכן אלה פוגעים בחניכיים וגורמים לריח רע מהפה.
7. ישנה חשיבות גדולה לטיפול שיננית גם לבני נוער שעוברים טיפול אורתודנטי. הגיעו לטיפול שיננית פעם ב-4 חודשים ולבדיקה כללית אצל רופא השיניים כל חצי שנה. כך תימנעו הצטברות הפלאק מסביב לריבועים המודבקים על השיניים, שעלול לגרום למצב של חניכיים מודלקות ושיניים ישרות אך הרוסות.

טיפים ברפואת שיניים לילדים ונוער

1. מומלץ להגיע לבדיקה שגרתית אצל רופא השיניים לפחות פעם בשנה, לגילוי מוקדם של פגיעה בפה ובשיניים, בטרם ייגרם הרס רב לשיניים ולפה. תופעות שנראות פשוטות לעתים מעידות על מחלה רצינית או אפילו סרטן בפה, לכן תמיד כדאי לאבחן מוקדם.
2. כאבי שיניים, כאבי חניכיים, כאבים בזמן פתיחת הפה בפרקי הלסת וכאבי ראש כרוניים הם סיבה טובה לביקור אצל רופא השיניים.
3. דימום בצחצוח או ריח רע מהפה עלולים להצביע על בעיה, ולכן מומלץ לפנות לרופא השיניים.
4. פצע בפה, בשפה או בלשון שאינו נרפא אחרי שבוע עלול לגרום להשלכות רפואיות חמורות. במקרה כזה חשוב להגיע לבדיקה אצל רופא השיניים.
5. כתם לבן שלא כואב בחלקה הפנימי של הלחי או כתם חום על השפתיים עלולים לגרום להשלכות רפואיות חמורות. במקרה כזה חשוב להגיע לבדיקה אצל רופא השיניים.
6. במקרה של שינוי בצבע או צורת הלשון.
7. במקרה של הופעת רווחים חדשים בין השיניים או שינוי במיקום ובעמדת השיניים.

מתי כדאי להגיע לבדיקה?

השיקום מניתוחי חניכיים והארכת שרידותן של השיניים החדשות בפה מתאפשר רק באמצעות שמירה קפדנית על היגיינת הפה, שאם לא כן יחול זירוז בהתפתחות דלקתית ואיבוד השיניים. חשוב מאוד:
1. לשמור בקפידה ולפי הוראות השיננית על היגיינת הפה: צחצוח במברשת, שימוש בחוט דנטאלי או כל כלי עזר אחר לניקוי הרווחים שבין השיניים.
2. להימנע מעישון.
3. לבקר אצל שיננית כל 3-4 חודשים.
4. להגיע לביקורת רופא שיניים כל חצי שנה.

טיפים לאנשים שעברו ניתוחי חניכיים

טיפול בשתלים דנטאליים הוא פתרון מצוין, אך השתלים רגישים לזיהומים בפה ולכן חשוב מאוד:
1. לשמור על היגיינת פה קפדנית ולהשתמש במברשת המנקה בין השתלים.
2. להגיע לטיפול שיננית באופן קבוע ושוטף.
3. לבקר אצל רופא השיניים שיבדוק את סביבת השתלים ויבדוק אם יש ניידות בשתלים או בכתרים שעל השתלים. במקרים מסוימים אף חשוב לבצע צילומים כדי לבדוק את מצב העצם שמסביב לשתלים.
4. על אף שהשתלים חזקים ועמידים, יש להימנע מלעיסת מזון קשה מדי, שכן הלחץ המופעל על השתל אינו מורגש והוא עלול לגרום לנזק לשתל או לכתר.

טיפים לאנשים שעברו טיפול בשתלים

1. שיניים תותבות אינן עשויות מחומר ביולוגי ולכן יש לנקותן מחוץ לפה בעזרת מברשת מיוחדת המיועדת לשיניים תותבות.
2. יש להשתמש בסבון כלים ולא במשחת שיניים, שעלולה לפגוע בשיניים התותבות.
3. על-פי המלצה מרופא השיניים המטפל, ניתן לרכוש בבית המרקחת חומרים כימיים לניקוי שיניים תותבות.
4. במידה ומצטברת אבנית על השיניים התותבות, ניתן להשרותן בחומץ למספר דקות ולאחר מכן לנקותן עם מברשת.
5. עם הזמן השיניים התותבות נשחקות ומצב הפה משתנה. לכן, על אף שאין שיניים, עדיין מומלץ להגיע לביקורת לרופא שיניים פעם בשנה.
6. כשאין שיניים עצם הלסת נספגת לכן מומלץ לעשות ריפוד פעם בשנתיים ולהתאים את התותבת מחדש לפה, אחרת יופיעו פצעי לחץ וכאבים או שינוי בצורת הפה והפנים.

טיפים לאנשים בעלי שיניים תותבות

1. הימנעו מתכנון נסיעה אחרי פחות משבוע מביצוע עקירה, שתל או כל טיפול שיניים כירורגי. בטיפולים אלה עלולים להתפתח סיבוכים שמחייבים טיפול.
2. הצטיידו בכדורים נגד כאבים.
3. במידה ויש כאב שיניים חריף או נפיחות בחניכיים בעת השהייה בחו"ל, יש לגשת לרופא שיניים מקומי ולבצע רק את טיפול החירום. עדיף לא לבצע עקירות אלא לקבל טיפול תרופתי בלבד.
4. שמרו את מספר הטלפון של רופא השיניים שלכם והתייעצו אתו לגבי כל בעיה שעולה בעת השהייה בחו"ל.
5. במידה ונופל כתר או גשר בעת השהייה בחו"ל, חשוב להגיע לרופא שיניים מקומי ולבקש הדבקה זמנית בלבד. מחד, העדר הדבקה עלול לגרום לנזק בלתי הפיך, ומאידך הדבקה קבועה עלולה להקשות על רופא השיניים שלכם לבדוק את הסיבה לנפילת הכתר.
6. הקפידו לכלול בפוליסת ביטוח הנסיעות גם טיפול שיניים במקרי חירום.
7. במידה ויעלה צורך ברופא שיניים בעת השהייה בחו"ל, אל תבחר רופא שיניים אקראי. קבל המלצה מהפקיד במלון או ממכר בחו"ל ובקש ממנו שיזמין לך תור. שקול את האפשרות לבקש מרופא השיניים שבחרת לשוחח עם רופא השיניים הקבוע שלך כדי לפתור את הבעיה בצורה המיטבית.
8. לפני נסיעות ארוכות מומלץ להגיע לרופא השיניים לבדיקה שגרתית הכוללת צילומים.
9. בעת השהייה בחו"ל, שמרו את מברשת השיניים במקום סטרילי ויבש, רצוי בתוך קופסה ייעודית. רצוי גם לקחת איתכם את משחת השיניים אליה אתם רגילים מהבית.

טיפים לאנשים ברפואת שיניים לאנשים שנוסעים לחו

ניקוי אבן פוגע בשכבה החיצונית של השן - לא נכון
מאחר וזהו טיפול חשוב ביותר לשמירה על בריאות החניכיים, הכלים והמכשירים שבהם משתמשים לניקוי והסרת אבנית אינם חותכים או חודרים לתוך השן חלילה. הסרת אבנית תורמת למניעת דלקות חניכיים על כל השלכותיהן, החל מדימום חניכיים, ריח לא נעים בפה עד איבוד שיניים.

ניקוי אבנית מלבין שיניים - לא נכון
כמו השוני בצבע עור, עיניים או שיער, צבע השיניים גם הוא משתנה מאדם לאדם, וקיימת קשת צבעים שונה לכל אחד מאיתנו. ניקוי אבנית מחזיר את הצבע המקורי לשן ולא מבהיר אותה יותר ממה שהייתה קודם. עליכם לזכור שצבע האבנית כהה מצבע השן וניקוי אבנית מחזיר את השן לצבעה המקורי. לכן, אנשים עלולים לחשוב שמדובר בהבהרת שיניים.

הלבנת שיניים מזיקה לשיניים - לא נכון
אמנם הלבנה לעיתים גורמת לרגישות יתר בשיניים בחשיפה למצבי קור או חום קיצוניים, ההרגשה עוברת מיד עם הפסקת הטיפול. מעבר לכך, חשוב שתדעו שזהו טיפול בעל יעילות מוכחת, בטוח לחלוטין ונמצא בשימוש מזה עשרות שנים.

צחצוח שיניים עם מברשת קשה יעיל יותר - לא נכון
אסור להפעיל כוח על השיניים ואם מצחצחים בצורה הנכונה הוא לא נחוץ. מעבר לכך, צחצוח אגרסיבי עלול לגרום לנסיגת חניכיים ולהיווצרות שקעים בתוך השן (ליד החניכיים). באופן כללי, תמיד העדיפו להשתמש במברשת רכה או בעלת קשיחות בינונית.

ריח רע מהפה נובע בדרך כלל משיניים רקובות או מהקיבה - לא נכון
ריח רע בפה נגרם לרוב בגלל דלקות חניכיים ברמה נמוכה, דבר שבדרך כלל לא כואב ומורגש. לעיתים קרובות ריח רע מהפה נגרם גם בגלל שכבה לבנה על הלשון שניתנת לניקוי בעזרת מברשת לשון ייעודית. עם זאת, ביקור תדיר אצל השיננית יכול למנוע בקלות ריח רע מהפה.

דלקת חניכיים היא דבר משני וכל עוד אין חורים בשיניים "הכל בסדר" - לא נכון
כאשר מדובר בתחילתה של דלקת, היא בדרך כלל אינה מורגשת או כואבת אך יש לה השלכות חמורות ביותר, החל מריח רע מהפה עד איבוד שיניים! בנוסף, היא מזיקה לבריאות הכללית ומפריעה לריפוי מחלות אחרות, תוך הפרעה למראה האסתטי של השיניים או של הכתרים הקדמיים. אל נא תזלזלו בעבודת השיננית!

שטיפות פה שונות חיוניות לבריאות הפה והשיניים - לא נכון
שטיפות פה הן דבר משני. הרבה יותר חשוב לשמור על היגיינה על-ידי הברשת שיניים ושימוש בחוט דנטאלי, טיפול על-ידי שיננית ובדיקה תקופתית אצל רופא שיניים. תכשירי שטיפת פה הנמכרים במרכולים בדרך-כלל אינם חשובים, אלא אם התבקשת לעשות כך לפי שיקול דעתו של רופא השיניים שלך, שהמליץ על השטיפה המתאימה.

עדיף לבצע טיפול להחדרת שתלים מאשר לעשות טיפול שורש וכתר - לא נכון
במידה וניתן להצילן בטיפול מתאים, שיניים אמיתיות עדיפות בהרבה על שתלים משום ששרידותן בפה ארוכה יותר משתלים. בנוסף, אפשר להשיג אסתטיקה בקלות גדולה יותר עם כתרים שמורכבים על שיניים מאשר עם כתרים שמורכבים על שתלים.

טיפול שורש פותר את כל הבעיות בשן - לא נכון
מטרתו של טיפול השורש היא למנוע בעיה נקודתית והוא נעשה כדי לתת מענה לסוג מאוד מסוים של בעיות. אם ביצעתם טיפול שורש דעו שהוא אינו "מחסן" את השן בה בוצע מבחינה בריאותית ולמרות שהוא אינו נעשה לעיתים תכופות בפה בריא, הוא טיפול חשוב וחיוני ביותר שיש לעשותו מיד עם התעוררות הצורך. עם זאת, כמו כל טיפול רפואי אחר, גם לו עלולים להופיע סיבוכים ולכן יש להימנע ממנו כשאפשר.

טיפולי שורש והחדרת שתלים הם טיפולים כואבים -לא נכון
על-ידי הרדמה טובה ונקודתית אפשר לשלוט על כל כאב ללא קשר לסוג הפעולה המתבצעת בפה בזמן ההרדמה. עם זאת, הכאבים עלולים להופיע אחרי ביצוע טיפולים אלה כאשר ההרדמה פגה, אך גם בהם ניתן לשלוט על-ידי שימוש מבוקר במשככי כאבים שניתנים במרשם מהרופא.

טיפולי/ניתוחי חניכיים הם טיפולים יקרים - לא נכון
גם אם לעיתים נראה כי עלותם גבוהה, טיפולים אלו מונעים איבוד שיניים בטרם עת. לכן, הם גם שומרים על השיניים הטבעיות וגם מונעים עקירות וביצוע טיפולים מסובכים ויקרים יותר מעבר לתרומתם הגדולה לבריאות תוך חיסכון בהוצאות בטווח הארוך.

ניקוי אבנית על-ידי שיננית עלול לגרום להוצאת סתימות בשוגג - לא נכון
טיפול חיוני זה אינו טיפול חודרני ולכן לא יכול לגרום להוצאת סתימות או כתרים. במידה והכתר או הסתימה יוצאים תוך כדי הטיפול מדובר בכתר או סתימה שהורכבו לא נכון, הרס בשן או עששת שגרמה להתרופפותם. במקרה שכזה עדיף שייצאו מוקדם, בטרם יגרמו נזק אמיתי.

אישה בהריון לא צריכה לטפל בשיניים - לא נכון
להיפך, השינויים ההורמונאליים בהריון יכולים להחריף דלקות חניכיים, שמתבטאות בין היתר בדימום ונפיחות בחניכיים. אפשר וצריך לטפל בשיניים בתקופת ההריון וניתן לקבל הרדמות בביטחון מלא. עם זאת, יש להיזהר מצילומי רנטגן, אך אם הדבר הכרחי יש כיום טכנולוגיות רבות שמאפשרות להתגבר גם על המכשול הזה.

ההריון מחליש את השיניים ומקלקל אותן - לא נכון
להריון אין כל השפעה על חוזק השיניים ועמידותן, אבל הזנחת בריאות הפה בגלל פחד, חשש מטיפול או חוסר זמן הם שגורמים להרס השיניים ודלקות שונות.

שבירת מיתוסים ברפואת שיניים